Dominique De Meyer - Heleen Ampe - Julien Vandendooren - Mirthe Jooris - Iris Bracke

Voedingstherapie

Hier gaat onze voedingsdeskundige op zoek naar antwoorden op de vraag of voeding kan ingezet worden als therapeutisch middel om van bepaalde klachten af te geraken. Met andere woorden kan voeding als medicijn gebruikt worden.

Uit een groeiend aantal wetenschappelijke onderzoeken komt steeds meer tot uiting dat er een niet te verwaarlozen relatie bestaat tussen voeding en ziekten. Zo wordt duidelijk dat slechte voedingsgewoonten een rol spelen bij het ontstaan van bijvoorbeeld welvaartsziekten zoals kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, obesitas,… .

Door verbanden te zien tussen de symptomen en voeding zoek ik naar de mogelijke oorzaken van je probleem. Heb je bijvoorbeeld hoofdpijn, dan zoeken we naar mogelijke oorzaken binnen uw eet- en leefpatroon die deze klacht kunnen veroorzaken. Op deze manier pakken we de oorzaak aan en niet gewoonweg het symptoom door het geven van een pijnstiller. Tevens werken we een plan uit om het probleem aan te pakken en te verhelpen.

Heb je last van terugkerende klachten waarvoor je geen antwoord vindt, dan kan voedingstherapie of orthomoleculaire therapie mogelijks een oplossing zijn. Vaak geconsulteerde klachten zijn vermoeidheid, overgewicht, slaapstoornissen, darm- en maagklachten, allergieën, huidproblemen,… .

Heb je vragen over bepaalde klachten neem dan gerust contact op via [email protected]

Iris-Bracke

Voedingsdeskundige