Dominique De Meyer - Heleen Ampe - Julien Vandendooren - Mirthe Jooris - Iris Bracke

Osteopathie bij zwangerschap

Osteopathie voor de zwangerschap

De mama wordt voorbereid op een rustige zwangerschap. Door ervoor te zorgen dat het lichaam in optimale conditie is voor de zwangerschap, kunnen heel veel klachten tijdens de zwangerschap voorkomen worden.

Osteopathie tijdens de zwangerschap

Osteopathie is geschikt voor de behandeling van klachten tijdens de zwangerschap. Doordat het lichaam in zijn totaliteit wordt onderzocht en er gezocht wordt naar de oorzaak van de klacht, is de behandeling effectief en weinig belastend. Voor een goede zwangerschap is goede doorbloeding, beweeglijkheid en balans van het hele bekkengebied van groot belang. Via osteopathie brengen we evenwicht in het lichaam: een evenwichtig gezond lichaam geeft de foetus alle kansen om optimaal te ontwikkelen, en brengt de moeder in een optimale vorm om haar kindje ter wereld te brengen.

Daartegenover staat dat een verstoord evenwicht de vrouwelijke functies behoorlijk in de war kan brengen. Tijdens de zwangerschap worden de spieren en ligamenten immers, onder invloed van het hormonaal systeem, elastischer. Het gevolg is dat de puzzel van de verschillende lichaamsstructuren niet zo goed meer in elkaar past, en ongemakken kan veroorzaken.

Deze ongemakken kunnen heel pijnlijk en hinderlijk zijn:

• Nek- en rugklachten, ischiaspijnen, liespijnen
  • Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn of bekkeninstabiliteit
  • Zware benen
  • Moeilijke spijsvertering, maagkrampen en constipatie
  • Hoofdpijn

Tijdens een osteopatische behandeling worden geïrriteerde en gespannen zones ontspannen door zachte druk en mobilisatie.

Eerste trimester
De zwangere vrouw is hier meestal gevoelig, misselijk en emotioneel. Oude klachten kunnen weer terugkomen zeker als die gesitueerd zijn ter hoogte van het bekken, de heupen of de onderrug. Ondanks dat de baarmoeder nog laag zit, ondergaat het lichaam een verandering in houding wat zich kan uiten in rugklachten. Door een congestie in het kleine bekken kan de vrouw ook pijn krijgen thv het schaambeen of in de onderrug. In deze periode ondergaat het lichaam een enorme hormonale verandering, de ligamenten worden lakser en het lichaam moet zich hieraan aanpassen!

Tweede en derde trimester

Vanaf het tweede trimester krijgen we een hormonale stabilisatie. Vanaf nu produceert de placenta de zwangerschapshormonen. Embryologisch is het ook een rustigere periode want alle systemen zijn gevormd, nu is het een kwestie van groeien.

Meestal zal de zwangere vrouw zich minder moe, misselijk, gedeprimeerd voelen en vanaf het tweede trimester (±20e week) voelt ze vaak de baby bewegen wat ook heel belangrijk is!

In praktijk voel je bij een zwangere vrouw vaak een strak, recht aanvoelende wervelkolom. Dit is een gevolg van de toename in volume van de baarmoeder die aan het middenrif trekt, het middenrif trekt op zijn beurt de onderste zes ribben en het borstbeen naar beneden. Door deze naar beneden gerichte trekkracht op het borstbeen en de ribbenkast krijg je een afvlakking van de onderrug. De vrouw bezit dus niet de mogelijkheid om een uitholling te maken in de onderrug.

Er zal een houdingsverandering plaatsvinden ter hoogte van volgende overgangszones: schedel – nek, nek – borst en onderrug – bekken.
Klachten ten gevolge van houdingsverandering en druk op organen zijn volgende:

• Kortademigheid
  • Hoofdpijn
  • Veneuze congestie in het kleine bekken met als gevolg oedeem, spataderen, aambeien, pijn ter hoogte van het schaambeen en bekken, spijsverteringsklachten
  • Verhoogde druk op de blaas: vaker urineren, een verminderde lediging met als gevolg een grotere kans op infecties
  • Reflux

Osteopathie na de bevalling

Na de bevalling wordt het lichaam in zijn normale toestand hersteld. Het is uitermate belangrijk dat dit gebeurd, omdat de verhoogde elasticiteit oiv de hormonen nog even aanhoudt! Het is belangrijk dat vrouwen met bekkeninstabiliteit zich zo snel mogelijk na de bevalling osteopatisch laten behandelen alvorens de hormonale elasticiteit afneemt.

Volgende klachten worden behandeld:

• Bekkenklachten: door overbelasting tijdens zwangerschap of bevalling
  • Nek- en rugklachten
  • Hoofdpijnklachten
  • Continentieproblemen
  • Constipatie
  • Postnatale depressieve toestand
Dominique-De-Meyer

BSc (Hons) Ost Med
MSc Ost
Sportosteopathie
Zwangerschapsosteopathie